KOMPROMISU ELEITORÁL
Hau, Fransciso Guterres ‘Lú Olo’
Kandidata
hau-nia an atu garante katak Pás no Estabilibilidade sei hametin duni,
Justisa sei haforsa duni, atu ita bele hala’o dezenvolvimentu ida ne’bé
ekilibradu no sustentável.
Hafoin
Restaurasaun Independénsia, liu tiha tinan balun, ita liuhosi
esperiénsia sira ne’ebé halo ita moris ho laran taridu tebetebes. Ita
hotu hatene katak problema boot liu ne’ebé mosu iha ita nia leet mak
krizi 2006/2007 no atentadu 11 Fevereiru hasoru Prezidente Repúblika
ninia vida. Ita hotu hatene katak krize 2006 - 2007 mak pontu as liu
ne’ebé mosu hosi konflitu institusionál sira ne’ebé butuk hamutuk hosi
2002 to’o 2006 entre Xanana Gusmão nu’udar Prezidente Repúblika no Dr.
Mari Alkatiri nu’udar Primeiru Ministru. Iha tempu ne’ebá, ita-nia
Prezidente Repúblika, ne’ebé ita hotu konsidera nu’udar figura ida
ne’ebé tur iha fatin ida ne’ebé as liu partidu sira no INDEPENDENTE, la
konsege hametin ninia an nu’udar Xefe-de-Estadu no nune’e, la konsege
servisu hamutuk ho governu ida ne’ebé iha maioria kuazi kualifikada iha
Parlamentu Nasionál. Iha tempu ne’ebá, Prezidente Repúblika la hatene
oinsá hala’o ninia knaar nu’udar Xefe-de-Estadu iha sistema polítiku
semi-prezidensialista tuir Konstituisaun Demokrátika Timor-Leste.
Prezidente la hatán sistema ne’ebé Konstituisaun adopta, Konstituisaun
ne’ebé Parlamentu Nasionál aprova, Konstituisaun ne’ebé mai hosi órgaun
soberania ida ne’ebé “Lu Olo”, hau rasik prezide, hafoin hau tun hosi
foho no ailaran, liu tiha períodu luta armada ne’ebé hala’o durante
tinan rua nulu resin hat nia laran. Iha tempu ne’ebá, povu mós iha
espektativa boot katak independénsia sei hadia kedas sira nia moris no
hasa’e sira nia kualidade vida. Maibé ida ne’e labele akontese kedas
tanba ita ladún iha rekursus no ita mós seidauk harii/hametin didiak
instituisoens Estadu nian.
Hau
mós ajuda halo ita-nia Konstituisaun. Hau aprende oinsá jere posizaun
oinoin atu hetan konsensus. Tan ne’e, hau, “Lu Olo”, asume tiha ona
kompromisu atu defende Konstituisaun ida ne’e no, nu’udar
Xefe-de-Estadu, hau sei kaer metin Konstituisaun ida ne’e. Nune’e, hau
garante katak sei laiha konflitu institusionál ne’ebé bele provoka krize
foun. Hau, “Lu Olo”, sei la sai Prezidente ida ne’ebé sei nakfilak an
ba Xefe Opozisaun nian no hau sei la halo opozisaun ba Governu ka
Parlamentu. Hau sei la ezije halo revizaun ba Konstituisaun no, liuliu,
ba sistema polítiku ida ne’ebé ita iha tanba sistema ida ne’e mak di’ak
liu ba ita-nia realidade polítika no sosiál. Hau sei tanen solidariedade
institusionál no sei respeita órgaun soberania ida-idak ninia
kompeténsias. Hau sei halo buat hotu-hotu tuir Konstituisaun Repúblika
no Leis sira ne’ebé vigora iha ita nia país.
Ho
konxiénsia mak hau sei asume funsaun Xefe-de-Estadu, nu’udar mós
sidadaun ida ne’ebé hakarak haforsa Estadu-de-Direitu Demokrátiku,
Estadu ida ne’ebé nakloke ba sidadaun sira bele partisipa ho laran
haksolok iha prosesu tomak atu hala’o dezenvolvimentu polítiku, sosiál,
kulturál no ekonómiku. Hau sei uza hau-nia estatutu nu’udar
Xefe-de-Estadu atu sensibiliza no loke dalan ba hotu-hotu partisipa iha
prosesu dezenvovimentu.
Hau
sei sai Prezidente hotu-hotu nian no Prezidente ba hotu-hotu. Hau sei
uza hau-nia koñesimentus kona-ba Konstituisaun no Leis atu defende
kultura no vida institusionál ida ne’ebé tanen pás no estabilidade atu
ita bele hala’o dezenvolvimentu inkluzivu, sustentável no ekilibradu no
atu haforsa Estadu-de-Direitu Demokrátiku.
Tambasá hau, Francisco Guterres “Lu Olo”?
Kandidata
hau-nia an atu garante katak hotu-hotu sei respeita di’ak liu tan
Konstituisaun no Leis. Hau iha esperiénsia nu’udar Prezidente Asembleia
Konstituinte nian ne’ebé adopta Konstituisaun no, ikus mai, nu’udar
Prezidente Primeiru Parlamentu nian - órgaun ne’ebé aprova Leis
estruturantes atu harii sistemas ba organiza no regula Estadu
Timor-Leste. Hau iha mós esperiénsia moris iha terus nia laran durante
períodu rezisténsia armada iha tinan 24 nia laran, períodu ida ne’ebé
dignifika hau-nia vida. Liuhosi estudu teorias nian, hau hetan
explikasaun sientífika ba buat hotu-hotu ne’ebé hau haree no sente iha
hau-nia vida rasik no aprende hosi prátika liu tinan rua nulu. Durante
tinan hirak ne’ebé hau estuda no hetan Lisensiatura iha kursu Direitu,
iha Universidade Nasional Timor Loro Sa’e, hau hametin liu tan hau-nia
koñesimentus iha área jurídika. Hau aprende hako’ak liutan prinsípiu
legalidade iha ita-nia hahalok hotu-hotu no ekuidade no igualdade no
justisa ba hotu-hotu.
Nu’udar
Xefe-de-Estadu, Prezidente Repúblika iha papél ida ne’ebé importante
tebetebes iha ita-nia Konstituisaun Repúblika, iha ita-nia sistema atu
hala’o poder demokrátiku. Xefe-de-Estadu tenke hatene momoos ninia
kompeténsias atu bele hasees krize interna no leno dalan ba país
bainhira buka hela solusaun atu hapara krize rejionál ka internasionál
ruma ne’ebé bele mosu iha momentu ne’ebé de’it.
Xefe-de-Estadu
ne’ebé hatene ninia kompeténsias tuir Konstituisaun no ne’ebé halibur
kualidade importante - simplisidade (la foti an), modéstia (la hatete
sai ninia kualidades), iha formasaun di’ak iha aspetu morál, intelektuál
no tékniku, aman ne’ebé hako’ak ninia família - bele hala’o ninia kbiit
di’ak liu ho laran kamán maibé ho firmeza (la baku fila tun sai). Tuir
Konstituisaun, Xefe-de-Estadu iha funsaun barak. Funsaun balun mak tuir
mai ne’e:
1. Prezidente
Repúblika mak garante unidade nasionál no unidade Estadu nian,
integridade territóriu nian, indpendénsia no soberania nasaun nian.
Ita-nia luta ne’ebé hala’o liu tinan rua nulu nia laran mak fó rezultadu
restaurasaun independénsia. Konstituisaun Repúblika, ita-nia Lei inan,
númeru 1 (ida) artigu 1 (ida) nian, hatete hanesan ne’e: “Repúblika
Demokrátika Timor-Leste hametin Estadu-de-Direitu Demokrátiku, soberanu,
independente no unitáriu, tuir vontade povu nian no respeita dignidade
ema nian”. Númeru 1 (ida) artigu 2 (rua) nian hatete momoos katak “
soberania tau iha povu nia liman no povu hala’o ida ne’e tuir
Konstituisaun”. Konstituisaun RDTL nian hatete mós katak Prezidente
Repúblika iha funsaun atu halibur povu tomak no labele fihir ema tuir
filiasaun polítiku-partidária, estatutu sosiál no ekonómiku, relijiaun,
etnia ka rasa. Prezidente tenke garante unidade Estadu nian no karáter
unitáriu Repúblika Demokrátika Timor-Leste nian.
Kona-ba
aspetu kulturál, Xefe-de-Estadu tenke tanen dalan dezenvolvimentu
progresista, ida ne’ebé haforsa identidade povu nian maibé la taka
odomatan ba influénsia hosi modernisazaun mundu ohinloron nian no nune’e
ita sei iha relasaun permanente ho povu sira seluk biar, ita Timor oan,
moris iha realidade sósio-kulturál oin seluk no hakoak ita-nia oríjen
milenária.
2. Prezidente reprezenta país iha rai laran no iha tasi balun. Prezidente
uza ninia estatutu nu’udar Xefe-de-Estadu bainhira halo mensájen no
intervensaun sira ne’ebé hanorin ka fó orientasaun ba nasaun no buka
koalia tuir espektativa povu tomak nian no Komunidade Nasaun hotu-hotu
nian kona-ba pás no estabilidade. Prezidente Repúblika ida ne’ebé
modestu, ne’ebé iha formasaun polítika no akadémika di’ak, sei fó
atensaun di’ak liu ba sosiedade, família sira, instituisaun públika,
sosiál, privada no relijióza no sei hatene oinsá hamaus ema atu rona
malu, bainhira presiza iha momentu ne’ebé de’it. Nia tenke hatene
hako’ak ema hotu no buka dalan ba ajuda ema entende malu iha kestaun
sira ne’ebé importante ba vida nasionál. Nia tenke hatudu mós
integridade moral no polítika no nune’e, reprezenta ho dignidade país
ida ne’e iha rai laran no iha tasi balun atu bele hetan respeitu hosi
povu tomak no iha mundu tomak no hasa’e kredibilidade internasionál
Timor-Leste nian no povu tomak nian.
3. Hau mós hatene katak Prezidente Repúblika mak guardiaun Konstituisaun nian. Prezidente
halo juramentu ba Konstituisaun ne’ebé vigora ohinloron. Nune’e,
Prezidente ninia funsaun dahuluk mak oinsá nia bele garante kumprimentu
Konstituisaun Repúblika no Leis nian, no mós Tratadus Internasionais
ne’ebé ita ratifika no tama iha ita-nia Órden Jurídika Nasionál. Tanba
ninia funsaun nu’udar guardiaun Konstituisaun no rezerva jurídika nian,
mak Prezidente iha direitu atu promulga Diplomas Lejislativus Parlamentu
Nasional ka Governu nian no atu nomeia titular sira ba kargus polítikus
oinoin no mós Prezidente Tribunal Rekursu ka Prokuradór Jerál
Repúblika.
Prezidente
Repúblika, nu’udar Xefe-de-Estadu, iha mós kompeténsia atu uza poder
VETO nian ba atus lejislativus Parlamentu Nasionál no Governu nian. Nia
iha mós kbiit atu halo nomeasaun ba entidade oinoin órgauns soberania
nian no instituisaun sira seluk Estadu nian, bele sobu Parlamentu
Nasionál bainhira ita enfrenta krize instituisionál grave no konvoka
eleisoens nian.
Mai
hau, “LU OLO”, Prezidente bele uza de’it ninia poder ba halo VETO
bainhira haree inkonstitusionalidade ka desizaun ruma la defende
interese públiku nian, hanesan pás no estabilidade nasionál. Nune’e,
Prezidente bele halo veto polítiku no jurídiku. Ida ne’e importante atu
garante funsionamentu sistema governu no instituisoens estadu nian.
Prezidente labele uza VETO tanba hakarak hasoru Governu, sátan Governu
atu labele ukun, no labele sai kúmplise Governu nian atu fasilita de’it
ka husik Governu ukun arbiru de’it. Prezidente bele uza poder VETO nian
ba defende bén komún, interese públiku, legalidade konstitusionál,
direitus no liberdades importantes sidadaun sira nian, valores ne’ebé
mundu tomak haksolok no tama iha ita- nia Konstituisaun.
4. Hau hatene momoos katak, nu’udar expresaun funsaun rezerva polítika nian, Xefe-de-Estadu iha kbiit atu sobu Parlamentu Nasionál.
Hau entende katak Prezidente iha poder atu regula no kontrola prosesu
polítiku maibé nia la hala’o poder ida ne’e arbiru de’it. Bainhira
maioria parlamentár halo votu-de-sensura ba governu ka, vota hasoru
Orsamentu Jerál Estadu dala rua tuituir malu, Prezidente Repúblika iha
poder atu hatún kedas governu no iha loron neen nulu nia laran, partidus
sira ne’ebé iha asentu parlamentár tenke buka halo koligasaun atu hetan
maioria parlamentár no forma governu foun. Keta dalan ida ne’e la
hetan susesu karik, Xefe-de-Estadu sobu Parlamentu Nasionál no konvoka
eleisaun antesipada ne’ebé tenke hala’o iha loron sia nulu nia laran.
Governu tun mós bainhira programa Governu nian la hetan aprovasaun hosi
Parlamentu Nasionál dala rua tuituir malu. Keta kazu ikus ne’e akontese
karik, hafoin Prezidente hatún desizaun, governu foun tenke forma iha
loron nen nulu nia laran. Bainhira Prezidente deside sobu Parlamentu
Nasional, mandatu órgaun ida ne’e nian hakotu no eleitór sira hetan
direitu atu tuir fila fali eleisaun parlamentár foun ida atu eleje
Parlamentu Nasional foun. Nune’e, iha Timor-Leste, Prezidente Repúblika
bele de’it uza ninia poder atu halo disolusaun (sobu) governu ka
Parlamentu Nasional hafoin haree kondisaun sira tuir mai ne’e:
i. Krize institusionál grave;
ii. Instituisoens demokrátikas la funsiona;
iii. Konsulta tiha ona Konsellu Estadu no rona tiha ona partidus polítikus sira ne’ebé halo parte Parlamentu Nasional;
5. Nu’udar
kandidatu, hau hatene katak Konstituisaun Repúblika Demokrátika
Timor-Leste fó ba Xefe-de-Estadu kompeténsias kona-ba polítika externa. Kompeténsias balun mak ne’e:
i. Nomeia no ezonera embaixadór tuir proposta governu nian;
ii. Simu akreditasaun hosi diplomata estranjeiru sira;
iii. Reprezenta país iha nível as liu iha planu internasionál;
iv. Orienta,
hamutuk ho Governu, negosiasaun kona-ba tratadus internasionais ka
akordus bilaterais kona-ba área defeza no seguransa nian;
6. Hau
sei respeita beibeik prinsípiu sagradu ne’ebé ezije katak instituisoens
estadu nian tenke halo kooperasaun no solidariedade ba malu:
Importante tebetebes ba Prezidente halo kooperasaun ho órgaun soberania
Estadu nian, liuliu, ho Governu no Parlamentu Nasionál. Atu garante
prinsípiu ida ne’e, Primeiru Ministru iha dever atu hato’o informasaun
beibeik no kompleta ba Prezidente Repúblika kona-ba assuntus polítika
nasionál nian iha nível internu no internasionál. Prezidente Repúblika
tenke husu uluk autorizasaun hosi Parlamentutu Nasionál molok halo
viajen estadu nian ka ofisiál ba estranjeiru. Prezidente bele mós husu
Parlamentu Nasionál atu hala’o plenária extraordinária atu bele hato’o
lia menon ruma ba órgaun ida ne’e no mós ba Nasaun tomak.
7. Prezidente Repúblika kaer mós knaar nu’udar Komandante Supremu Forsas Armadas nian. Hau
sei kaer funsaun ida ne’e ho konxiénsia tomak katak Governu mak iha
responsabilidade atu prepara diploma lejislativu no define polítikas atu
harii, kapasita no dezenvolve Forsas Defesa. Xefe-de-Estadu koopera ho
Governu no esforsa an atu ajuda órgaun ida ne’e atu hetan solusaun sira
ne’ebé bele hametin Forsas Armadas nu’udar instituisaun ida ne’ebé bele
duni defende valores demokrátikus, konstitusionalidade iha atus órgauns
Estadu nian, soberania no independénsia Nasaun nian. Au garante respeitu
ba Konstituisaun no Leis, Xefe-de-Estadu tenke garante katak Forsas
Defeza no Seguransa sai profisionál no prontu atu tanen beibeik
konstitusionalidade atus públikus no privadus nian. Atu halo ida ne’e,
Xefe-de-Estadu tenke akompaña didi’ak dezenvolvimentu F-FDTL no PNTL
nian no mós Servisus Intelijénsia no Kontra-Intelijénsia Estadu nian.
8. Nune’e:
A. Bainhira
eleitu, hau sei la tama iha disputa polítiku-partidária ne’ebé de’it no
hau sei sai Prezidenti hotu-hotu nian no ba hotu-hotu, Xefe-de-Estadu
ida ne’ebé la’o tuir dalan legál.
B.
Nu’udar Prezidente Repúblika, hau sei sai Xefe-de-Estadu ida ne’ebé
hakru’uk ba Konstituisaun no Leis ne’ebé vigora iha Repúblika
Demokrátika Timor-Leste. Hau sei hala’o hau-nia kompeténsias ho
autonomia institusionál no sei respeita kompeténsias órgaus soberania
sira seluk nian.
C. Iha
planu relasaun externa nian, hau sei fó an tomak atu haburas relasaun
di’ak ho rai hotu-hotu. Timor-Leste tenke hatene sai ponte ne’ebé liga
Pasífiku ho Ázia. Timor-Leste sei hatene uza ninia fronteira
istóriku-kulturál atu loke dalan ba tama iha Áfrika, Europa no Amérika
liuhosi Comunidade dos Países da Língua Portuguesa – CPLP.
D. Nu’udar
Prezidente Repúblika, hau sei respeita maka’as independénsia Tribunais
sira nian. Atu haforsa Justisa, hau sei uza hau-nia estatutu nu’udar
Xefe-de-Estadu atu ajuda harii meius ne’ebé fó dalan ba instituisoens
justisa nian atu kumpre sira-nia obrigasaun atu hala’o lalais justisa.
E. Nu’udar
Prezidente Repúblika hau sei buka ajuda maluk sira entende malu no
hetan konsensus iha sosiedade nia leet bainhira hau hala’o funsaun
moderadór no árbitru sistema nian.
F. Bainhira
hau hala’o funsaun ida ne’e, hau sei enkoraja ema hotu-hotu atu
konsulta malu hodi bele entende malu. Nune’e, atu hasees konflitus
polítikus, hau sei hatuur hau-nia an iha pozisaun ida ne’ebé maluk sira
buka atu konsulta, iha posizaun ida ne’ebé maluk sira sente katak hau
mós konsulta sira no fó hau-nia opiniaun ba sira, iha momentu ne’ebé
de’it bainhira sira presiza hau-nia intervensaun.
G. Durante
hau-nia mandatu nu’udar Prezidente, hau sei halo buat hotu-hotu atu
haforsa sentidu estadu. Hau sei fó an tomak atu leno dalan ba sosiedade
tomak atu haree ba objetivus nasionáis ne’ebé boot no hau sei haforsa
hau-nia kooperasaun ho órgaun soberania hotu-hotu atu ita bele alkansa
objetivus sira ne’e.
H. Nu’udar
Prezidente, hau sei halo buat hotu-hotu atu fó-hanoin ba sosiedade sá
knaar importante mak ita hotu-hotu tenke hala’o atu foti Nasaun ida
ne’e. Hau sei sai ponte nesesária no importante ne’ebé tutan lejislatura
uluk nian ho abanbairua nian atu garante prinsípiu katak Estadu ida
ne’e sei la sobu maibé sei hametin an no hatutan ba beibeik. Hau sei
bolu atensaun ba partidus polítikus hotu-hotu atu sira buka hetan
solusaun estruturante sira ne’ebé rezolve problemas nasionais no
Estadu-de-Direitu Demokrátiku nian.
I. Hau
sei sai Xefe-de-Estadu ne’ebé hatudu solidariedade. Hau sei uza hau-nia
estatutu nu’udar Xefe-de-Estadu atu sensibiliza ema hotu-hotu atu
konsidera kestaun Kombatentes Libertasaun Nasionál no Veteranus Luta ba
Independénsia ho respeitu no sentidu responsabilidade as liu. Hau sei
halo buat hotu-hotu atu hetan solusaun sira ne’ebé fó dignidade ba
benefisiárius sira.
J. Hau
sei fó atensaun tomak ba situasaun katuas no ferik sira nian no
populasaun sira ne’ebé iha nesesidade barak liu no mós ba faluk sira no
oan kiak sira hosi períodu Luta Libertasaun Nasional nian. Hau sei
aprezenta propostas sira ne’ebé fó solusaun dignifikante ne’ebé loke
dalan ba sira integra iha sosiedade no hasai sira hosi estadu
dependénsia. Hau sei la fihir no hasees ema ka grupu ne’ebé de’it.
K. Hau
sei hatama mós kestaun ambientál iha hau nia ajenda servisu nu’udar
Xefe-de-Estadu. Hau sei fó atensaun ba kestaun ambiente no
sustentabilidade dezenvolvimentu nian. Nu’udar Prezidente Repúblika, hau
sei halo buat hotu-hotu atu ajuda lori ba oin vida ekonómika, social,
kulturál no intelektuál Nasaun nian. Nu’udar povu umilde nia oan, hau
sei tau matan maka’as ba problemas sosiais iha sosiedade nia leet,
sosiedade ida ne’ebé iha ema barak moris iha mukit nia laran. Nu’udar
Xefe-de-Estadu, liuhosi kooperasaun ho Governu no instituisaun públika
sira seluk no instituisaun privada sira, hau sei halo buat hotu-hotu atu
Estadu bele hato’o benefísius ba ema hotu-hotu ne’ebé presiza ajuda.
Hau sei fó atensaun liuliu ba polítikas públikas kona-ba edukasaun no
formasaun profisonál, saúde, kriasaun enpregu,luta hasoru kiak,
abitasaun (uma), saneamentu báziku, bee moos no eletrisidade ba
hotu-hotu no, katak hau sei defende inkluzaun sosiál no ekonómika.
L. Hau
sei fó mós atensaun ba Juventude no Igualdade Jéneru. Nu’udar
Xefe-de-Estadu, hau sei fó hau nia atensaun tomak ba kestaun Juventude
no igualdade entre feto no mane sira. Hau sei hala’o diálogu beibeik ho
sosiedade sivíl no tradisionál no komunitária, ho Juventude no
organizasaun feto sira nian, ho konfisaun relijióza ne’ebé de’it no
organizasaun defeza direitus umanus nian atu buka hetan solusaun justa
no ekilibrada ba problemas sira ne’ebé afekta ita-nia sosiedade.
M. Hau
sei defende prinsípiu konstitusionál kona-ba liberdade relijiosa no hau
sei garante katak prinsípiu ne’e sei la’o duni ba oin.
N. Ita-nia
sosiedade tomak tenke fó atensaun ba kestaun violénsia doméstika no
abuzu sekxuál, liuliu abuzu sexuál labarik sira nian no pedofilia.
Nu’udar Prezidente Repúblika hau sei tau interese maka’as ba kestaun
sira ne’e no sei halo beibeik diálogu ho sosiedade tomak no
instituisoens públikas no privadas, relijiozas no tradisionais, hau sei
buka mobiliza hotu-hotu atu luta hamutuk atu hamoos tiha buat at sira
ne’e iha ita-nia país no iha mundu tomak.
O. Ita
labele husik ba abanbairua kestaun espesífisa kona-ba saúde no
dezenvolvimentu sosiál liuliu asisténsia materno-infantil no redusaun
mortalidade no akompañamentu labarik sira nian to’o idade eskolár.
Nu’udar Prezidente Repúblika, hau sei buka ajuda governu atu define
polítikas no aprova programas sira ne’ebé envolve sosiedade tomak atu
respeita direitus inan sira nian no labarik sira nian. Estadu tenke
garante direitu labarik sira nian atu hetan ai-han ekilibradu to’o tinan
lima, no sosiedade tomak tenke ajuda atu ita-nia labarik sira bele boot
ho saúde di’ak. Ho interese nasaun nian no povu ninia futuru mak hau
sei ezije ida ne’e.
P. Hau
sei fó mós atensaun espesiál ba doensas endémikas no
infekto-kontajiózas. Hau sei ezije hosi órgauns kompetentes Estadu nian
no mós hosi sosiedade tomak atu fó liman ba malu atu halo kombate no
prevensaun hasoru tuberkuloze, malária, dengue no liuliu, HIV/SIDA.
Q. Timor-Leste
bele no tenke sai ezemplu kona-ba kumprimentu Objetivus Dezenvolvimentu
Miléniu nian (ODM/MDG). Nu’udar Xefe-de-Estadu, hau sei akompaña
maka’as programas Governu nian no hau sei halo intervensaun, bainhira
presiza, iha nível internu ka internasionál, atu haforsa medidas ne’ebé
Governu foti atu hetan Objetivus Dezenvolvimentu Miléniu nian.
R. Nu’udar
Prezidente Repúblika, hau sei sai faktór estabilidade polítika nian,
pás no dezenvolvimentu nian. Hau sei halo buat hotu-hotu atu ajuda
Governu hala’o dezenvolvimentu sustentável, atu halakon kiak, atu
halakon diferensa entre sidade no área rurál sira, atu hamenus
diferensa, atu harii oportunidade hanesan ba ema hotu-hotu no atu inklui
ema barak liu iha vida sosiál no ekonómika, atu hasa’e kapasidades no,
atu haforsa instituisoens atu sira bele funsiona ho normalidade no
hakru’uk ba Konstituisaun no Leis ne’ebé vigora iha Repúblika
Demokrática Timor-Leste.